Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je novinkou 2016 pro e-shopy
Od 1. 2. 2016 nabyla účinnosti část novely zákona o ochraně spotřebitele nazvaná jako Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů (ADR). V praxi tato změna znamená úpravu práv a povinností pro provozovatele internetových obchodů, kteří prodávají zboží či poskytují zpoplatněné služby přes internet. Nově totiž může spotřebitel řešit celou řadu sporů s podnikatelem skrze Českou obchodní inspekci a nemusí se obracet na soud.
Důvodová zpráva novely uvádí, že by mělo být mimosoudní řešení spotřebitelských sporů rychlejší a levnější než-li řízení soudní.
Pro podnikatele stanovuje novela zákona mj. také povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Tuto informační povinnost mohou e-shopaři splnit vhodnou úpravou všeobecných obchodních podmínek. Informace ke změně obchodních podmínek najdete blíže v externím článku Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.
Pravomoc České obchodní inspekce byla rozšířena a spotřebitelé, kteří řeší např. neuznání reklamace e-shopem, se mohou dnes obrátit na Českou obchodní inspekci. Subjektem, který bude řešit mimosoudní spotřebitelské spory není ale jen ČOI, může jím být také Finanční arbitr, Český telekomunikační úřad či Energetický regulační úřad.
Jaké spory mohou spotřebitelé řešit pomocí Mimosoudního řešení spotřebitelských sporů?
- Odpovědnost za vady prodané věci
- Spory o zaplacení kupní ceny
- Spory ze smluv o dílo
- Spory z půjček
Kompletní pravidla pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů si můžete stáhnout na stránkách České obchodní inspekce zde.
Podobné články
