Jaký vybrat hosting pro e-shop

jak vybrat hosting pro e-shop
Hosting pro e-shop? Nelehký úkol, na kterém si vyláme zuby nejedna hostingová firma. Vybrat si kvalitní hosting nemusí být samo o sobě jednoduché, avšak velkou brzdou bývá sám o sobě provozovatel e-shopu. Dnešní trh nabízí řadu hostingových služeb na moha úrovních kvality nebo určení. Bohužel ne všechny jsou k vhodné k provozování e-shopu založeném na robustních e-commerce systémech typu Prestashop a podobně, i když to provozovatelé hostingů tvrdí. Často je problém právě Prestashop na tomto typu hostingu vůbec spustit.
Podařil se vám skvělý úlovek a máte pro svůj e-shop připravený hosting, který stojí jen 25 Kč/měs.? Gratulujeme, právě jste podepsali svému e-shopu ortel smrti. Ultra levné hostingy za desetikorunové měsíční ceny jsou cesta směrem ke konci e-shopu. Malým vítězstvím je, když se vám podaří na levném hostingu e-shop spustit. Spuštění je ale jedna věc a to jak se bude e-shop chovat v ostrém provozu, až si budete platit inzerci a posílat si na něj potenciální zákazníky je věc druhá.
Stačí tedy levný hosting na e-shop nebo ne?
Může a nemusí. Pokud budete provozovat e-shop s vlastními produkty, kterých bude jen několik desítek, e-shop bude fungovat na WordPressu a nebudete od něj vyžadovat žádné nadstandardní možnosti, tak bude takový hosting dostatečný. Potíže mohou nastat při vzrůstající návštěvnosti, ale bude-li v té době již e-shop generovat nějaký příjem, snáze potom pochopíte, proč je potřeba si za hosting připlatit.
Problém je v tom, že pokud e-shop ošidíte hned na začátku hostingem s nedostatečným výkonem, odmění se vám nižším počtem objednávek, protože zákazníci jsou netrpěliví, nechtějí čekat, až se celá stránka načte a raději si najdou konkurenční obchod, který běží svižněji.
Rychlost u e-shopů s přeposíláním objednávek je klíčová
Pokud je ale řeč o e-shopech, které mají stovky a tisíce produktů a tyto produkty pocházejí ze skladu dodavatele, tak kámen úrazu přijde mnohem dříve než první objednávka.
Náročné na výkon je totiž samotné zpracování aktualizace skladových zásob a cen importu, kdy se jedná o stovky nebo tisíce produktů. Pokud dodavatel přidá 50 nových produktů a každý z nich má 5 obrázků, každý o velikosti třeba jen 200 KB, zvládne takový hosting nahrát 50 MB nových dat předtím, než vyprší limit pro běh skriptů? (často je to 90 vteřin)
Pokud ne, nebudete mít v obchodě tolik produktů. Toto ale není největší problém. Ten totiž nastane v situaci, kdy se např. aktualizuje skladová dostupnost. Nastavíme ji v nočních hodinách, kdy výkon hostingu nespotřebovává návštěvnost, ale pokud ani nyní aktualizační skripty nestihnou doběhnout do konce, zůstávají vám v obchodě produkty, které se již mohly vyprodat a vy je dále nabízíte.
Na srovnávačích zboží potom platíte za každé kliknutí na produkt, který nebude dodán. Objednávky, které zákazníci vytvoří, nebudou vyřízeny. A rozhodně nebudou vyřízeny automaticky. Budete se muset zákazníkům omluvit, vysvětlit jim, že produkt je již vyprodán, nabídnout alternativu a možná se podaří prodat něco jiného. Pokud ne, můžete očekávat negativní hodnocení z dotazníku Heuréky.
Jak návštěvnost ovlivňuje rychlost e-shopu
Zvýšení návštěvnosti, ať přirozeně nebo reklamou přinese zvýšené požadavky na běh e-shopu. Jednotlivé návštěvy vytěžují procesor i RAM serveru, na kterém hosting běží a tyto parametry serveru nejsou neomezené. Návštěvníci v případě pomalého e-shopu vzdávají nákup na takto pomalém systému a odchází jinam.
A ztráty při provozování takového e-shopu jsou velmi znát. Je potřeba si uvědomit, že e-shop je kromě návštěvníků kontrolován roboty např. ze srovnávačů, kteří pravidelně a aktivně sbírají data a kontrolují např. ceny nebo aktuální fotografie produktů. To přináší další zvýšenou zátěž, kterou musí hosting zvládnout.
To byl jen malý výčet základních věcí, které nemusí správně fungovat. Sezónní prodeje (typicky Vánoce) jsou potom tou nejlepší zatěžkávací zkouškou a testovacím obdobím, zda vše funguje dle vašich představ.
Jaké další parametry si pohlídat při výběru levného hostingu pro e-shop
Pokud se nám stále nepodařilo vás nahlodat, že investice do kvalitního hostingu má smysl, pojďme si alespoň říci, co vše si zkontrolovat předtím, než si takový hosting koupíme.
Počet Inodů
Je to číslo, které udává počet souborů (1 soubor = 1 inod) a složek (1 složka = 2 inody), které můžete na hostingu mít. Mnoho hostingů toto číslo výrazně limituje a pokud je maximum např. 100 000 inodů, tak vězte, že několik desítek tisíc inodů zabírá samotná instalace Prestashopu.
Obchod s 1000 produktů, kde každý má 5 fotografií a každá fotografie se ukládá v 5ti různých velikostech znamená dalších 25 000 inodů, nemluvě o tom, že se pro obrázky si Prestashop vytváří větvenou adresářovou strukturu, což spotřebuje třeba dalších 10 000 inodů.
PHP a MySQL verze
Další co je třeba si zkontrolovat, tak jsou verze PHP a MySQL, které hosting nabízí. Starší verze PHP představují bezpečnostní riziko a taktéž je zde horší kompatibilita modulů, které pak nemusí fungovat správně.
Rychlost vs. maximální délka běhu skriptu
U pomalých hostingů bývá často omezen běh skriptu na velmi krátkou dobu (30-90s) a tento parametr nemusí jít u daného hostingu změnit. Může vám to způsobit spousty chyb právě při importu produktů. Pokud je potřeba skladovost aktualizovat častěji, i v době, kdy zákazníci nakupují, tak jim nákupní zážitek trochu znepříjemníte.
Při výběru hostingu je dobré si hned na začátku říct, co na něm poběží. Bude to malý statický web nebo jednoduchý obsahový magazín? Potom levný hosting za 25 Kč, 10 Kč nebo i zadarmo nemusí být špatný. Pokud ale projektu věříte, chcete, aby vás třeba časem uživil, tak mu to neztěžujte a připlaťte si pár stokorun navíc. Vyplatí se to. Předchozí texty nejsou negativní reklamou např. pro Wedos, který určitě doporučujeme, jen se hodí na jiné typy projektů.
Hosting a Svižně.cz
Než pomalý e-shop, tak raději žádný. U nás jsou tyto věci prioritou. Náklady vynaložené na reklamu e-shopu nebo jen samotný čas při propagování e-shopu nesmí být mařen pomalou rychlostí e-shopu. Cena vhodného hostingu je zanedbatelná ve srovnání s investicemi do propagace (např. PPC kamapaně, bannery, články, odkazy). Dostatečně svižný e-shop automaticky napomáhá lepším konverzím e-shopu, a pokud to děláte dobře, tak se roční náklady na hosting vrátí během několika týdnů, někdy i dnů.
Pokud si vyberete některý z e-shopů od nás, tak hosting na první rok je již v ceně. Další prodloužení se potom pohybuje v cenách kolem 200 Kč/měs. a součástí je i dohled našeho týmu nad celým e-shopem. Naši partneři tedy hosting vůbec řešit nemusí.
Podobné články
